Menu

donderdag 24 april 2014

De tien goedkoopste vakantielanden in Europa

















Op vakantie in het eigen continent; lekker dichtbij en je komt vaak super mooie plekken tegen! Maar niet iedereen heeft een geldboom in de tuin (helaas, ik wacht er ook nog steeds op). Vakantie hoeft gelukkig niet duur te zijn. Hier deel ik de top tien goedkoopste vakantielanden in Europa met jullie.



10. Portugal 

Zuid Europa is niet iets waarbij ik aan goedkoop denk. Maar kennelijk kan het ook daar goedkoop, Portugal staat niet voor niks op een tiende plek. Portugal is één van de armste landen in Europa, daarom kent het ook veel vervallen plekjes. Maar Portugal biedt ook strand en cultuur! Op mijn lijstje staat dit land al best lang, de stranden lijken me prachtig, maar ook de steden trekken mij.

Lissabon


Het strand met prachtige rotsen

9. Tsjechië

Dit vond ik wel leuk om in de top tien te zien, aangezien dit mijn bestemming is deze zomer! De hoofdstad, Praag, hoort bij de mooiste steden van de wereld! Iets wat je echt gezien moet hebben. En dat het dan ook nog goedkoop is, is dan mooi meegenomen. Het bier uit Tsjechië is wereldberoemd en door het hele land steen vele burchten en prachtige gebouwen. Niet alleen Praag is prachtig, maar vele andere steden zijn zeker een bezoek waard. Dat het land dus goedkoop is, is mooi meegenomen voor je vakantie!

De prachtige stad, Praag! 

Het Boheemse woud, Tsjechië heeft dus ook natuur! 

8. Slowakije

Voor de hoofdstad moet je er niet komen, Bratislava schijnt echt heel saai te zijn. Maar de landschappen zijn variërend en adembenemend. Er zijn vele berglandschappen en het uitzicht is prachtig. Ook een bezoekje aan een van de vele kuuroorden is aan te raden. Een mooie en goedkope bestemming dus! Op mijn travel list staat dit land zeker, ik houd nu eenmaal van natuur.

Tatra gebergte



Mooi uitzicht op een dal. 


7. Polen

Bij Polen denk ik eigenlijk aan een saai, maar goedkoop land. Waarom dat saaie? Ik heb geen idee. Ik heb van iemand gehoord dat Polen niet zo leuk is, dus dacht ik dat ook gelijk. Soms trekken landen je niet zo. Maar nu ik er meer over zie en lees lijkt met me best een leuk land! Zeker een bezoekje waard. De steden Warschau, Krakau en Gdansk zijn zeker een bezoekje waard. Polen is een land vol met historie. Zelfs mooie natuur is er te vinden. Maar naar Polen ga je vooral voor het snuiven van cultuur en de historie. Bezoek bijvoorbeeld het oude concentratiekamp Auschwitz, vlakbij Krakau. Misschien een leuke bestemming voor volgend jaar!

Krakau


6. Hongarije 

Het land waar ik vorig jaar mijn vakantie doorbracht. Het land heeft veel te bieden, van vlakke, naar mijn mening, wat saaie landschappen, tot mooie gebieden met bergen. En niet te vergeten: prachtige steden en het Balatonmeer. Boedapest is een van de mooiste steden die ik ooit gezien heb. Aan het Balatonmeer kun je heerlijk zwemmen en relaxen. Feesten kan in Siofok, ook aan het mooie meer. Naar mijn mening een leuke en dus ook goedkope bestemming! Avondeten kan hier voor 5,- per persoon. Dan had je een goede maaltijd, met drinken en toetje na. Niet gek toch? Vooral de goulash kan ik je aanraden! Een heerlijk Hongaars gerecht.

Het Balatonmeer bij Siofok

Boedapest! 


5. Roemenië 

Er wonen hier mensen uit verschillende landen, daarom is Roemenië rijk aan cultuur. Dit is terug te zien in klederdracht, tafelkleden, maar ook in muziek en dans. Dat lijkt mij echt leuk! Verder is er veel ongerepte natuur, waardoor je in Roemenië ook daarvan kan genieten. De hoofdstad Boekarest werd vroeger klein Parijs genoemd, nu is dat geen goede vergelijking meer, maar de stad is nog steeds een bezoekje waard.

Natuur in Roemenië, prachtig toch? 

Boekarest

4. Litouwen 

Bij Litouwen denk ik aan de zanger Lee touwers, gewoon door de naam. Ik heb me nog nooit in dit land verdiept en moet gelijk bekennen: ik weet er niks van. Het stond voorheen niet op mijn lijstje en ik vergat bijna dat het bestond. Als ik het zo opzoek op internet is de geheel onterecht. Er is weinig toerisme, wat het land naar mijn mening gelijk wat leuker maakt. De hoofdstad Vilnius staat op de UNESCO werelderfgoed lijst, dat betekend ook iets lijkt mij? Het lijkt me leuk om dit land een keer te bezoeken, maar echt hoog op mijn lijstje zal het nooit komen denk ik.

Een meer in Litouwen, ik vind het er mooi uitzien! 

Een van de prachtige kerkjes in Vilnius. 


3. Bulgarije 

Negen 'dingen' in Bulgarije staan op de UNESCO werelderfgoed lijst. En dan heb je nog de zwarte zee; een prima plek om te relaxen en een heerlijke strandvakantie te vieren. En nog handiger: het land is enorm goedkoop. Nationaal park Pirin, ook op de werelderfgoed lijst van UNESCO, mag zeker niet ontbreken aan een bezoek aan Bulgarije. Je hebt er mooie steden, zee, strand en natuur! Het staat zeker op mijn lijstje, omdat het land zo veel te bieden heeft.

Meer van Pirin, in het nationaal park. Echt super mooi! 


2. Macedonië 

Dit land lijkt me echt heel leuk en staat ook op mijn Travel list. Je hebt hier leuke plaatsjes, mooie natuur, maar ook vriendelijke mensen. Als toerist heb je het idee dat je in Macedonië welkom bent. Mij lijkt het zeker een bezoekje waard. Het is goedkoop, want het staat niet voor niks op twee, wat natuurlijk ook heel handig is! 


Gebouw in Macedonië 

En hele mooie natuur...


1. Albanië 

De nummer een, de goedkoopste vakantiebestemming in Europa; Albanië. Ik moet gelijk eerlijk bekennen: Albanië trekt mij helemaal niet. Ooit op het internet las ik een reisverslag van iemand die een Interrail reis maakte door het Oosten van Europa en onder andere Albanië bezocht. Ik vond elke foto lelijk, terwijl hij vol lof over het land sprak. Dus het is volgens mij een kwestie van smaak. Toerisme was tot 1991 verboden in Albanië, dus het is nog steeds niet toeristisch. Toch heeft het land veel te bieden: zon, zee strand, maar ook historie en cultuur.

Oké, ik geef toe: dit is prachtig. Alle plaatjes op google zijn werkelijk waar prachtig. Misschien heb ik wel gewon het verkeerde reisverslag gelezen? 

Het strand, ook super mooi! Lekker om even bij te komen. 

Wil je goedkoop op vakantie? Kies een van deze landen. Sommige landen zijn wel wat ver om naar toe te rijden met de auto. De trein kan hiervoor een oplossing zijn. Maar lowbudget airline Ryanair vliegt super goedkoop naar deze landen! Dus boek je ticket en geniet van een goedkope, maar super mooie vakantie. 

Ben jij al in een van deze landen geweest? Naar welke landen zou jij willen gaan? 

2 opmerkingen:

  1. Bedoel je bij Litouwen de zanger Lee Towers of heb je het over een voor mij onbekende artiest? Just wondering ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties