Menu

dinsdag 28 januari 2014

Rimini



















Rimini is een mooie Italiaanse stad niet ver van San Marino en Venetië vandaan. Het ligt aan de Adriatische zee en heeft een bruisend uitgaansleven. In ze zomer van 2012 reisde ik hier naar toe, samen met twee vriendinnen. Ik reisde met de organisatie x-travel, het was een tiendaagse busreis naar appartement Villa Stellina. Over het appartement gaf ik eerder al een review en over mijn ervaringen met X-travel vertel ik later meer, deze post gaat namelijk over de stad zelf. Wat is er te doen? Wat is leuk en wat kun je beter niet doen?



In deze post bespreek ik alle must-do's in Rimini, de dingen die ik in deze vakantie ook gedaan heb.

Het strand
Het is eigenlijk best vanzelfsprekend; het strand. Rimini is een grote badplaats, dus het strand kan aan een vakantie hier naartoe gewoon niet ontbreken. Elke stukje strand is van een andere organisatie, café, restaurant, of iets dergelijks. Wij lagen altijd op het dino strand, dit was voor ons namelijk het dichtstbijzijnde.


Overal wordt gezegd dat je moet betalen voor een strandbedje. Ik was eerder bij Venetië geweest, hier hoefde het ook niet, dus ik was het hier ook zeker niet van plan. Ruim 26,- betalen voor een strandbed, per dag, ging met toch echt even te ver. De reisleiding verzekerde mij ervan dat het verplicht was; maar ik weigerde. Met zijn drieën 26,- per persoon, per dag, betalen ging ons gewoon te ver. Wij legde onze handdoeken neer op het strand voor de strandwachters en niemand zei er iets van. We lagen dus vooraan het strand,vlakbij het water en voor alle belachelijk dure strandbedden. Een perfecte plek, bij de mooie zee. Het was er warm en de zee was heerlijk verkoelend, zelfs om negen uur 's avonds van het prima te vertoeven.

De hele kust bij Rimini is een zandstrand, dus het is niet zo dat het zonder strandbedje vreselijk ligt. Het ligt prima en het bespaart je heel veel, waarmee je echt leuke dingen kunt doen. Op het Dino strand kon je in ieder geval zonder bedje liggen, op sommige stranden zullen ze je misschien wegsturen, maar ik heb hier zelf geen ervaring mee gehad. Meestal vinden ze het gewoon prima.

Uitgaan 
Naast een badplaats is Rimini ook een stad met een bruisend uitgaansleven. Wij waren met de organisatie X-travel, dit is een jongerenorganisatie, er worden dus regelmatig avonden naar een club of kroeg georganiseerd. Je kan elke avond feesten. Ik ben niet het typische meisje die je vaak tegenkomt op zo'n vakantie; dan bedoel ik, dat ik weinig drink en niet non stop uit wil. (Niet om iedereen over één kam te scheren, maar dit is wat we over het algemeen gezien hebben). Wij zijn twee avonden met de organisatie uit geweest, de rest van de tijd hebben wij onszelf prima vermaakt. Op een zondag gingen wij naar Altro mondo. Het was een super grote club, met leuke muziek en leuke mensen. Het ligt wel redelijk ver van de barstreet af, daarom gingen wij met een busje van de organisatie. In deze club hebben we leuke mensen ontmoet en echt een super leuke avond gehad. Ondanks dat de Italianen de finale van het EK verloren hadden met 4-0, waren ook de Italianen in een goede stemming. Helaas moesten wij hier weg, nog voor de lasershow zou beginnen. De reisorganisatie had namelijk bussen geregeld die ons terug zouden brengen, wij moesten mee, anders moesten we lopend de weg terug vinden.
Verder zijn wij naar de Dutch Nigt geweest, van alle jongerenorganisaties in Rimini. Dit deden wij omdat wij nog een avond uit wilde en het de laatste avond zou zijn. Het leek ons een leuk feest en dat was het ook. Het was in club life, aan de barstreet gelegen, rond busstop 23. Ik heb me die avond heel goed vermaakt en raad the Dutch Night zeker aan. Of club life ook op een ander moment een echte aanrader is kan ik helaas niet vertellen.
Verder zijn we naar de beachparty geweest met x-travel. Dit was overdag en was ronduit het slechtste feest waar ik ooit ben geweest. Slechte muziek en het was geen feest te noemen. Het was meer liggen op het strand en wachten tot je eten kreeg. Hier betaalde je best veel voor.
Het nadeel in Rimini vind ik dat ze overal entree vragen, je kan eigenlijk nooit ergens gratis in. Op straat delen zogeheette proppers flyers uit, dit kan nog wel eens voor goede kortingen zorgen. Zo was entree van club life goedkoper als we aan de deur betaalde, met een kortingskaart die we van proppers kregen, dan als we het via de reisorganisatie regelde. Helaas wisten wij dit zelf te laat.

Het oude centrum
Als je in Rimini bent kun je het oude centrum niet overslaan. Wij zaten zelf vlakbij de barstreet, een leuk deel van Rimini, maar het centrum is gewoon prachtig. Wij zijn hier naartoe gereisd met de bus. Wij hebben de bus vanaf busstop 27 gepakt en zijn voor 1,20 naar busstop 1 gereisd. De bus die door Rimini gaat kostte 1,20 voor een half uur of een uur. Bij busstop 1 is een VVV kantoor te vinden. Hier hebben wij een gratis kaart van het centrum gehaald, zodat we konden zien waar we heen moesten lopen. Van te voren hadden we alles wat we wilde zien al bedacht, dus we konden zo aan onze reis door de binnenstad beginnen. Echte aanraders zijn de onderstaande gebouwen:

Tempio Malatestiano 
Dit gebouw kwamen wij als eerste tegen. Het is niet een super speciaal gebouw, maar leuk om te bezoeken als je in de buurt bent. Binnen kijken is gratis, maar met je korte broek mag je niet naar binnen. Je moet zelf bedekt zijn. Wij hadden hiervoor niks bij ons, dus konden het gebouw niet van binnen bezoeken.


Arco di Augusto 
Dit is de poort van Rimini. In de zomer bloeien er bloemen omheen waardoor het er mooi uit ziet. Het ligt vlakbij de winkelstraat. Ik vond het een mooie poort en zeker een aanrader!


Palazzi dell' Aarengo e podestà
Dit was een leuk gebouw, volgens mij ook gelegen aan een uiteinde van een winkelstraat. Op het pleintje erbij stond een fonteintje, waar je best even jezelf nat kunt gooien, voor de nodige verkoeling. Het was bij ons in ieder geval 41 graden celcius. Vrij warm dus.




Ponte di Tiberio 
Dit vond ik de leukste plek die we bezocht hadden. Het is een mooie brug, vlakbij een leuk parkje waar je kunt zitten in de schaduw, met uitzicht over de brug. Bij de brug is een muur vol prachtige graffiti schilderingen. Verder heb je vlakbij de brug wat kleinere leuke Italiaanse straatjes.



Aan het einde van een dagje in het centrum is het leuk om door de winkelstraten te slenteren. De winkels die ze hebben zijn niet echt bijzonder, die aan de barstreet zijn veel leuker. In het centrum zijn vooral winkels die je in Nederland ook gewoon hebt.

Op de terugweg kochten wij niet in de bus een kaartje, maar bij een loket, ergens mij busstop 1 vlakbij het VVV kantoor. hiermee bespaarde we 20 cent. Niet veel, maar toch weer iets.

Overige tips

1. Bij busstop 33 in de buurt zit een grote, goedkope en heerlijke ijssalon. Ik ben helaas de naam vergeten.
2. Supermarkten zijn er niet op de barstreet (heel handig). Er zijn alleen van die kleine, waar ze bijna niets hebben en waar het echt heel duur is. Pak de bus voor een euro en ga naar de grote supermarkt in het oude centrum. Deze vind je als je na de douglas in de winkelstraat links gaat (kan ook rechts zijn, dit weet ik niet meer precies, maar volgens mij was het links). Hier heb je veel meer en het is een stuk goedkoper.
3. Reisje naar San Marino, hier vertel ik later meer over. Ook zou je naar Venetië kunnen gaan, dit hebben wij niet gedaan. Dit was namelijk vrij ver met de bus en ik ben hier al eens geweest, ik vond het ook geen hele leuke stad toen.
4. Een menu eten bij de stills, de homebar van bijvoorbeeld X-travel. Het is een leuk klein barretje bij busstop 25. Je kan hier voor 14,- een menu eten, met kip (heel veel kip) en patat. Die veertien euro is trouwens als je met zijn tweeën een menu neemt. Je betaald dus 7,- per persoon, voor een super goede en lekkere maaltijd!
5. Ga NIET naar de x-travel beachparty, dat was gewoon pure tijdverspilling.

Kortom is Rimini een leuke en veelzijdige stad. Het is leuk om dingen te zien en om gewoon lekker te luieren. Een mooie, veelzijdige stad dus. Het is zeker een bezoekje waard en ik zou het iedereen aanraden!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties