Menu

zondag 16 maart 2014

Reisverslag Hongarije dag 4: Boedapest

Twee dagen van de vakantie bezochten we Boedapest, de hoofdstad van Hongarije. Op internet zag het er veel belovend uit, dus met hoge verwachtingen en hoge temperaturen gingen wij erheen. Je kon met X-travel naar Boedapest, dit kostte je ongeveer twintig euro. Wij gingen zelf, met de trein, wat ons nog geen tien euro heeft gekost! Benieuwd wat wij deden in de prachtige stad Boedapest? Lees dan snel verder!

Wij hadden van te voren een route uitgestippeld, dus we wisten hoe we ongeveer moesten lopen. Bij het VVV kantoor in Siofok hadden we de treintijden gevraagd. De treintijden van Hongarije zijn erg onregelmatig. Deze ene rit duurt 1,5 uur en de volgende ineens 2,5. Ook vertrekken ze niet elk half uur, maar bijvoorbeeld 1 keer een uur wel, dan 2,5 uur niet en dan ineens gaan er twee treinen achter elkaar. Wij besloten vroeg te gaan. Op het station kochten we kaartjes. Het was een enkele reis, want een retourtje kennen ze kennelijk niet in Hongarije. De trein was redelijk, alleen heel warm. Ze roepen niks om en er zijn geen borden op het station, dus je moet steeds aan medereizigers vragen op welk station je bent. Soms staat de trein ineens stil, in de middle of nowhere. Wij troffen een hele aardige man in de trein. Hij vertelde ons precies waar we uit moesten stappen en welke metro we vanuit Boedapest moesten nemen. Toen wij uitstapte en de man ook, scheidde onze wegen. Hij bedacht zich dat hij iets vergeten was te vertellen en kwam zelf terug! Op de foto zijn de treinkaartjes te zien en het kaartje van de metro. De metro is heel diep onder de grond, het is er lekker koel en super schoon en netjes. Vooral dat het koel was, was heel fijn, aangezien het de hele dag 45 graden was! We stapte de metro uit en onze dag Boedapest kon beginnen.

We stapte uit bij het Parlementsgebouw. Een super mooi gebouw, één van de hoogtepunten van Boedapest. Helaas werd er gebouwd aan het Parlement, waardoor een deel in de stijgers stond. Wij hoopte gelijk dat je dit vanaf de waterkant niet zag. Gelukkig was dit het geval! Het was een prachtig mooi gebouw, die je vanaf elk punt in de stad zowat kon bekijken. Het is zeker een aanrader om hier heen te gaan. Dit mag je niet missen! De achterkant is normaal gesproken ook adembenemend, alleen wij zagen hier vooral stijgers.

We pakte ons kaartje erbij en liepen het begin van
onze route. Al snel hadden we eigenlijk geen idee meer waar we waren en of we eigenlijk goed liepen. Na een tijdje vonden we in de hitte toch het volgende gebouw op onze lijst; de sint-stefanusbasiliek. We bekeken het gebouw, liepen een stukje naar binnen. Om helemaal naar binnen te gaan moet je betalen, dit hebben wij niet gedaan. Het was een leuk gebouw, maar naar binnen gaan vonden wij niet noodzakelijk.Vervolgens zijn we doorgelopen. Maar de route die we wilde lopen konden we niet zo goed vinden. Gelukkig kwamen we een vv kantoor tegen die ons aanraadde om een hop on hop off bus te nemen. Dit is een rode sight-seeiing bus. We konden twee dagen onbeperkt met twee bussen, die bij alle leuke plekken stopte, reizen. Ook konden we met dat kaartje varen over de Donau met een boot. Omdat we studenten waren kregen we 500 forint korting en betaalde we nog 4500 forint, omgerekend ruim 15,-.
We stapte direct op de bus, met open dak. Het was prachtig, we ontdekte de hele stad en het was verkoelend, iets wat nodig was met 45 graden. Dit is vooral handig als je maar een korte tijd in Boedapest bent. Met de metro kun je ook op veel plekken komen, maar je ziet veel minder van de stad.

We stapte als eerst uit bij het Heldenplein. Een enorm plein met allemaal beelden. We maakte wat foto's, keken rond en liepen naar het park dat erachter zou liggen. Op de kaart zag het er heel mooi uit, maar in werkelijkheid viel het ons een beetje tegen. Het Heldenplein is wel zeker een aanrader! Echt super mooi. Na het bezoek aan het Heldenplein zochten we een schaduwrijk plekje op om te wachten op de bus. We reden verder met de bus.

We stapte uit bij de prachtige brug over de Donau. We liepen over de brug heen, maakte foto's en genoten van het uitzicht. Het is echt heel mooi. Wij vonden deze brug de mooiste brug van de zeven die over de Donau, Boeda en Pest met elkaar verbinden. Nadat we deze brug uitgebreid bekeken hadden zijn we met een kabeltreintje omhoog gegaan naar de burcht. Dat was een leuke ervaring en niet zo vermoeiend en heet als omhoog lopen!

De Burcht van Boeda was prachtig! We hebben er een tijdje rondgelopen en gekeken. Vanaf hier had je prachtig uitzicht over een deel van de stad. Achter de burcht was een mooie fontein. Hier kwamen we Italianen tegen. Wij maakte een foto voor hun en zij voor ons. Ik snap niet helemaal waarom, maar ik moest perse met hun samen op de foto. Daarom sta ik nu dus bij wildvreemde Italianen op de vakantie foto bij een mooie fontein in Boedapest. Vervolgens zijn we weer naar beneden gelopen. Je kon ook met het kabeltreintje omlaag, maar wij kozen voor de wandelroute. Wij wisten dat hier vlakbij ook het Vissersbastion moest zitten, daar zouden we dan ook gelijk naar toe gaan. De klim naar beneden was schaduwrijk en prima te doen.
Eenmaal beneden liepen we richting de bushalte, die we hopelijk zouden vinden.

We hoopte onderweg het Vissersbastion tegen te komen. Gelukkig gebeurde dit. We moesten een paar trappen op, in de hitte en bekeken een mini gebouwtje. Binnen was het lekker koel en eigenlijk dachten wij dat dit het al was. We liepen verder en kwamen boven uit. Het was adembenemend mooi! Het vissersbastion is samen met het Parlementsgebouw het mooiste van Boedapest. Bij het vissersbastion waren ook allemaal kerkjes en andere gebouwtjes. Deze heb ik niet goed bekeken, omdat we dorst hadden en geen drinken meer hadden. We wilde weer weg. Als ik hier ooit nog eens kom ga ik deze kerkjes zeker goed bekijken, het zag er erg mooi uit.

Het werd al laat en toen we eindelijk wat te drinken hadden besloten we een MacDonalds op te zoeken, om wat te eten. We aten wat. De rest va de stad zouden we de volgende dag bezoeken, we zouden namelijk nog een keer met de trein heen en weer gaan. Na het eten zochten we een metro en gingen we naar het station. Dit keer kregen we 50% korting op ons treinkaartje, omdat we studenten zijn. Op de heenweg wisten we niet dat het kon, dus we konden dit onthouden voor de volgende dag. We gingen in de trein terug. Het was donker, dus het juiste station vinden was nog vrij lastig. Gelukkig werden we geholpen door een Hongaarse jongen. Het vervolg van ons bezoek aan Boedapest zal ik hierna zo snel mogelijk plaatsen.

Ben jij ooit in Boedapest geweest?

1. Ziet er erg leuk uit! Ik ben er nog nooit geweest maar het lijkt me een mooie stad.

1. Dankje! Was het ook:) Ik zou nog wel een keer willen

Verwijderen
  2. Wauw! Dat ziet er allemaal prachtig uit :), waarschijnlijk ga ik dit jaar ook nog een keer naar Budapest, heel veel zin in!