Menu

maandag 31 maart 2014

Reisverslag Hongarije dag 5: Boedapest

Twee dagen achter elkaar zouden we een bezoek brengen aan Boedapest. De kaartjes voor de bus waren deze dag nog geldig, aangezien ook deze voor twee dagen golden. We hadden nog niet alle hoogtepunten gezien van Boedapest en hadden zin om nog meer van de mooie stad te ontdekken!

De tweede dag wisten we al hoe de treinen werkte in Hongarije. We kochten een kaartje, met studentenkorting, bij de balie en wachtte op de trein. We hadden dezelfde trein als de vorige dag en de reis duurde weer ongeveer anderhalf uur. Op het station in Boedapest namen we direct de metro. Vlakbij het metro station stapte wij de bus weer in. We reden onder andere langs de prachtige synagoge. We maakte wat foto's, maar zijn niet uitgestapt. We hadden immers nog genoeg andere dingen op de planning staan, als we tijd over hadden gingen we wel bij de synagoge naar binnen.

We stapte uit de bus toen we bij de halte van de boot aankwamen. Het was warm, maar gelukkig minder warm dan de dag ervoor en de boot was er nog niet. We zochten een plekje in de schaduw en wachtte op de boot. Toen ie kwam werd ons kaartje afgestempeld, maar we konden zo vaak als we wilde opnieuw met de boot. De bootreis was een hele leuke ervaring. Je had mooi uitzicht vanaf het water op de prachtige gebouwen.  Hieronder zijn nog foto's te vinden van het uitzicht vanuit de boot. en de binnenkant van de boot

Binnenkant van de boot.

Het welbekende parlementsgebouw.

Een brug vanaf het water.

De boot stopte op drie plekken; de plek waar we hadden opgestapt, Margaretha eiland en een andere
plek langs de Donau. De eerste stop was de andere plek langs de Donau. Hier stapte we uit, zodat we vanaf hier naar een waterval met een leuk beeld konden lopen. Het beeld is boven op een berg geplaatst, nadat iemand er vroeger vanaf geduwd was. Daarbij is ook de waterval aangelegd, dit was als herdenking van de gebeurtenis. We hebben even bij de waterval gekeken en zijn vervolgens de trap opgelopen. Je hebt leuk uitzicht over de weg en het water.

De waterval van dichtbij. (Deze man stond bijna op elke foto, denk die maar even weg ;) )

Na het bezoek aan de waterval met het beeld liepen we weer terug naar de boot. We gingen weer per boot verder over de Donau. Vervolgens stapte we uit bij Margaretha eiland. Op dit eiland was het festival Sziget bezig, dit nam een groot deel van het eiland in bezetting. Het schijnt een leuk festival te zijn. We besloten over het eiland te wandelen, maar vonden het niet zo leuk. Al snel waren we hier weer weg, om naar de boot te gaan, zo konden we het tochtje afmaken. Margaretha eiland kan ik dus niet echt aanraden, maar misschien is dit leuker als het grootste deel van het eiland niet in beslag wordt genomen door Sziget. Op de foto is de Burcht van Boeda te zien, vanaf de boot.

Op het punt waar we waren opgestapt stapte we weer uit de boot. De toch was zeker een aanrader, zo zie je de stad ook vanaf een andere kant, echt heel leuk. We wilde nog één ding zien en dat was het Citadel. Vanaf het citadel zou er namelijk een prachtig uitzicht zijn over de stad en dat wilde we echt niet missen. We stapte op de bus. Het Citadel was een van de laatste stops van de bus, dus we maakte bijna het hele rondje door de stad. Vanaf de bus hadden we nog mooi zicht op de bruggen over de Donau, waar ook regelmatig een tram overheen reed. Het leverde mooie plaatjes op!

Na een tijdje in de bus kwamen we uit bij het Citadel. We stapte uit en inderdaad, het uitzicht was prachtig!

Uitzicht vanaf het citadel.

Het was inmiddels alweer tijd om te eten. We aten dit keer bij de Burger King, omdat we dan snel konden eten en onze trein zo konden halen. Helaas miste wij onze trein. We vermaakte ons op het station met het lezen van een Hongaarse krant. Ook daar hebben ze de metro! In de trein terug las ik nog een stukje voor uit de krant, waardoor ik raar werd aangekeken. Het zou kunnen liggen aan mij ietwat vreemde uitspraak van de Hongaarse taal. Het waren twee super leuke dagen in een super mooie stad. Allemaal dankzij de mooie gebouwen en natuurlijk de hop on hop off bus:

Je hebt deze bus ook nog met een open dak.

Ik raad je dus aan om vooral de tijd te nemen voor deze mooie en grote stad. Alles lopen heeft geen zin, het is daarvoor veel te groot. De bus biedt een goed alternatief aan. Als ik meer tijd had gehad was ik ook graag naar de markthal gegaan, deze is namelijk enorm. Ook zou ik dan graag het beroemde badhuis bezoeken, voor een dagje ontspanning. Ik zou zeker nog eens terug willen en ben heel benieuwd wat jullie van de stad vinden. Zou je er ooit eens heen willen? Of ben je er al eens geweest? Zo ja, wat vond je er van?